Djurplågeri

För er som tittade på Nyhetsmorgon i morse eller har sett trailern till kvällens Kalla fakta kanske redan är medvetna om vad det kommer handla om. Dun. Vi kommer få se ett reportage som visar att stora delar av det dun som finns i våra jackor, täcken och kuddar kommer från gäss som blir plockade medan de fortfarande lever. De plockas inte bara en gång, utan minst 3-4 gånger under sin livstid. Utifrån trailern att dömma verkar det som att vi kommer få se ganska hemska bilder. Djurplågeri, med andra ord. Det är mycket man inte är medveten om och nu känns inte mitt duntäcke och min dunjacka lika mysiga längre. Med tanke på mitt jobb så blir jag bara mer och mer medveten om allt hemskt som olika djur utsätts för och det här med dunet är bara en grej. Jag tycker det är svårt att veta hur man ska agera och det är svårt att veta var det man köper kommer ifrån... Nu börjar det.

Kommentarer
Postat av: Gurra

Såg lite av det där i morse och började direkt funderar över om man verkligen behöver slita "dunet" av gässen på det där sättet. Ull från får rakar man ju bara av, så varför inte göra samma sak med gässen?



Kanske är mer invecklat än så, jag vet inte...



Sen kan man ju diskutera om vi verkligen behöver dunjackor? Är dom verkligen så jävla schnygga?

Postat av: Minja

Såg delar av det och är glad att jag faktiskt inte äger så mycket dun, endast vinterjackan (sängkläderna är syntet). Riktigt läskigt ju!

2009-02-02 @ 18:35:03
URL: http://hardnoclife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback