Med eller utan linfrön?

Har precis gjort mig en tjock härlig smoothie. En smoothie ska vara tjock och krämig, nästan lite sorbetaktig, enligt mig. Inte rinnig och blaskig som på Waynes. Har börjat ha i lite havregryn och linfrön också. Havregrynen för mättnadens skull och linfröna för att jag har hört att det ska vara bra för att det innehåller Omega3. Men läste precis det här på Livsmedelsverkets hemsida: 

Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

Det där lät lite läskigt tycker jag. Tur att jag använder hela linfrön och att jag inte har i så mycket. Men får jag tugga på dem då? Läste dock det här på en annan sida:

Hela linfrön går rakt igenom kroppen och om man vill komma åt näringsämnena så måste linfröna krossas eller tuggas. Linfrön är rika på protein, fibrer och mineraler och innehåller mycket fleromättat fett.

Ibland blir man förvirrad. Kanske ska sluta med linfrön. Hur som helst, I löööööööööve my mixer! Tyvärr börjar den låta lite konstigt...





Kommentarer
Postat av: Limpan

Jag har också hört att man inte ska äta krossade linfrön, man ska helst inte tugga på dem heller. Men som sagt, man vet inte riktigt vad man ska tro ibland.

Postat av: sanna

Den har väl alltid låtit lite konstigt tycker jag! Du får la börja med några andra frönd då....solros, pumpa....vad finns de mer? PÖSS

2008-09-10 @ 19:13:51
URL: http://susenlusen.blogg.se/
Postat av: Ida

Allt skall vara av lagom mängd för att man skall må bra. Speciellt när vi bor i lilla-landet-lagom :)

2008-09-10 @ 19:21:41
URL: http://trudie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback